Kompleksitet dræber væksten i din virksomhed

Lige nu er kompleksiteten ude i verden så stor, at danske virksomheder må reducere den interne kompleksitet for at overhale konkurrenterne. Til gengæld har danske virksomheder en trumf i ærmet, som kan sende dem på vinderkurs, mener erhvervsmand Tue Mantoni.

Verden har altid været uforudsigelig. Men lige nu er den også forræderisk.

For indtil Putins krigsmaskine rullede over grænsen til Ukraine den 24. februar sidste år troede vi på, at jo mere vi handlede med hinanden og var indbyrdes afhængige, jo bedre. Men sådan er det som bekendt ikke gået.

I dag står vi i en situation, hvor renterne stiger, kapitalen er svær at få fat i, og hvor der er store begrænsninger i samhandlen i verden, som blotlægger en potentielt ødelæggende sårbarhed.

”I den verden, som bliver mere kompleks, bliver ledelsesopgaven også endnu mere kompleks. Og derfor endnu mere vigtig,” siger Tue Mantoni, der er tidligere CEO i Bang & Olufsen og i dag er gået investerings- og bestyrelsesvejen.

Om Tue Mantoni

Tue er tidligere CEO i Bang & Olufsen og motorcykelgiganten Triumph og tidligere bestyrelsesforperson i Vækstfonden. I dag er Tue gået investerings- og bestyrelsesvejen, hvor han bl.a. hjælper unge iværksættere med at udfolde og udvikle deres fulde forretningsmæssige potentiale. 

Han er bestyrelsesforperson i Lakrids by Johan Bülow, Stine Goya og SAGA. Tue Mantoni er næstforperson i Joe & The Juice og Soundboks samt bestyrelsesmedlem i GUBI.

Virksomhedens dobbelte rolle

Han har været forbi The Unions nye lokation i Odense for at give sit bud på, hvordan danske virksomheder kan komme på vinderkurs i de foranderlige tider.

”Virksomhedens rolle i samfundet har været under forandring over alt i verden de senere år. Hvor det tidligere var tilstrækkeligt kun at skabe værdi til aktionærerne, skal man i bredere forstand skabe værdi for alle sine interessenter i dag. Kort sagt gå fra shareholder value til stakeholer value,” forklarer Tue Mantoni og uddyber:

”I en hyper kompleks verden, som vi står i lige nu, gør det ledelsesopgaven lige så hyper kompleks. For det er nemt nok at navigere efter finansielle mål, men når man også skal navigere efter det omgivende samfunds forventninger i en meget omskiftelig verden, så spidser det til,” siger han.

Til gengæld har danske virksomheder og danske ledere gode muligheder for at klare sig godt i den globale konkurrence under de nuværende betingelser, fordi vi i højere grad end så mange andre lande har været vant til, at virksomheder har en rolle, der ligger ud over kroner og ører.

”Vi er dygtige til at kombinere det bedste fra kapitalismen med at drive virksomheder, som passer ind i samfundet. Og kan vi formå også at gøre det i et samfund, der ændrer sig så radikalt som nu, så har vi en opskrift, der kan eksporteres,” mener Tue Mantoni.

Hvor det tidligere var tilstrækkeligt kun at skabe værdi til aktionærerne, skal man i bredere forstand skabe værdi for alle sine interessenter i dag."

Skær organisationen til

Som eksempel nævner han, hvordan flere danske virksomheder har været dygtige til at skabe virksomheder, der har en rolle og en mission, som er større end penge. Som Lego, der uddanner børn i læring gennem leg. Eller som Coloplast, der har en mission om at hjælpe folk med intimsygdomme.

”Hvis man er dygtig til dét, så leverer man også værdi til aktionærerne,” siger han.

Men hvis danske ledere skal lykkes med at drive virksomheder, som er gearet til en uforudsigelig verden med en ny og meget kompleks fortælling, så skal de ifølge Tue Mantoni reducere kompleksiteten internt i virksomhederne. Og det skal gå stærkt.

”Hvis man kombinerer den massive kompleksitet, der kommer udefra, med en høj kompleksitet indefra, så mister man enten overblikket eller har en virksomhed, der bevæger sig alt for langsomt. Så hvis man vil undgå at store dele af vækstpotentialet forsvinder i det dybe, sorte hul, der hedder kompleksitet, så skal man skære til nu,” siger Tue Mantoni.

Det betyder blot, at danske virksomhedsledere skal være meget kræsne ift., hvad de er virkelig gode til, og hvor deres medarbejdere adskiller sig fra konkurrenterne på kompetence, indsigt og erfaring.

”De områder, hvor vi ikke er ledende i industrien, regionen eller verden, skal vi skære fra og i stedet være dem, der lukrerer på de områder, hvor vi er de bedste. Det udskillelsesløb kommer til at blive meget tydeligt,” siger han.

Actioncard

Hold musen over her, og få Tue Mantonis råd til at overhale konkurrenterne i usikre tider

Actioncard

1. Reducér den interne kompleksitet: Som leder skal du være bevidst om, at den kompleksitet, der kommer udefra, skal angribes ved at reducere den interne kompleksitet..

2. Adskil jer fra konkurrenterne: 2. Det betyder, at du som leder skal være meget fokuseret på, hvor virksomheden adskiller sig ift. konkurrenterne, så du kan blive helt skarp på, hvor du skal bruge din tid, ressourcer, folk og kapital..

3. Sæt organisationen fri: 3. Når du har organiseret dig om omkring de prioriteringer, skal du sætte din organisation fri, så medarbejderne ikke skal omkring tre forskellige chefer – beslutningskraften skal tværtimod skubbes ud til individerne, så organisationen kan flytte sig hurtigt og nemt.

Actioncard

Tue Mantonis råd til at overhale konkurrenterne i usikre tider

Som leder skal du være bevidst om, at den kompleksitet, der kommer udefra, skal angribes ved at reducere den interne kompleksitet.

Det betyder, at du som leder skal være meget fokuseret på, hvor virksomheden adskiller sig ift. konkurrenterne, så du kan blive helt skarp på, hvor du skal bruge din tid, ressourcer, folk og kapital.

Når du har organiseret dig om omkring de prioriteringer, skal du sætte din organisation fri, så medarbejderne ikke skal omkring tre forskellige chefer – beslutningskraften skal tværtimod skubbes ud til individerne, så organisationen kan flytte sig hurtigt og nemt.

Løsning af reelle problemer

Derfor er det Tue Mantonis anbefaling, at man for alt i verden skal undgå at have for mange led og lag i sin organisation.

”Har du en lang række af chefer for diverse produkt- og funktionsområder, så ender du med en kafkask labyrint, hvor individet i sidste ende bliver apatisk, fordi alle beslutninger skal klappes af med fire chefer, der kommer med hvert sit perspektiv. Så skær ned på lagene i organisationen – også for at undgå for mange afstemnings- og koordinationsmøder,” siger han.

Hvis man kombinerer den massive kompleksitet, der kommer udefra, med en høj kompleksitet indefra, så mister man enten overblikket eller har en virksomhed, der bevæger sig alt for langsomt."

Til gengæld kan vores evne til at lave arbejdspladser, som er helt klar på, at vi har en rolle at spille i samfundet og verden ud over at tjene penge, bringe os langt.

”Det er helt åbenlyst for os, men det er det ikke, hvis du tager til England eller USA. Så snart du træder ind i receptionen dér, er det vigtigste, hvordan aktiekursen bevægede sig i går. Men det tillægger vi slet ikke samme opmærksomhed i Danmark. Vi lægger langt mere vægt på, om vi løser reelle problemer,” siger Tue Mantoni.

Lige så glad han er for de muligheder, danske virksomheder har i den nuværende konkurrencesituation, lige så meget ærgrer det ham, at vi ikke har større respekt for dem, der skaber de store værdier.

”Inden for erhvervslivet er vi ikke så vilde med stjernerne. I andre dele af samfundet elsker vi rockstjernerne eller fodboldspillerne. Vi accepterer, at nogle af dem tjener svimlende summer, og vi fejrer, at de er idoler, som tiltrækker de unge og skaber en kæmpe ambition hos hele Danmark. Men hvis en erhvervsleder tjener 10 mio. kr. om året, så kommer der straks en jantemæssig automatreaktion. Og det er en skam,” siger Tue Mantoni, der håber, at der kommer flere nuancer i den debat fremover.

”Det ville være interessant, hvis vi i højere grad kunne omfavne, at de, der har været med til at drive den kapitalkraft, som vi som samfund har brug for, også måtte få en del af den kage, de selv har skabt” siger han.

Tilmeld nyhedsbrev

Få viden og inspiration direkte i indbakken

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og bliv opdateret med ny viden og inspiration til at drive en sund forretning. Lige fra dybdegående ekspertinterviews og virksomhedsportrætter til velskrevne artikler om vores om vores services og faciliteter samt aktuelle tendenser.