Sådan vinder du kampen om talenterne

I en usikker tid er der rift om de talentfulde medarbejdere. Her er, hvad du selv kan gøre for at tiltrække, udvikle og fastholde det talent, som lige netop din virksomhed skal bruge for at stå stærkest muligt. 

Kriserne står i kø: Inflationskrise, forsyningskrise, klimakrise, sikkerhedskrise, energikrise – og nu også rekrutteringskrise. 

”Vi befinder os i en paradoksal tid. På den ene side er der så høj beskæftigelse, at det er meget svært at finde kvalificerede medarbejdere. Og på den anden side medfører krisen, vi står i lige nu, en række konkurser og fyringer, som kan gøre, at der er flere gode folk at tage af, fordi nogle virksomheder er nødt til at sige farvel til dygtige medarbejdere. Men derfor er det ikke sikkert, at puslespillet passer i sidste ende,” siger Pernille Taarup, chefkonsulent inden for HR og ledelse hos Dansk Erhverv.

Portræt af Pernille Traarup, som er chefkonsulent inden for HR og ledelse hos Dansk Erhverv

Pernille Taarup er chefkonsulent inden for HR og ledelse hos Dansk Erhverv. 

Se de skjulte talenter

Men kan du ikke få de kompetencer, du umiddelbart leder efter, er der heldigvis masser af ting, du selv kan gøre for alligevel at finde, udvikle og fastholde det talent, du har brug for.

For det første kan du spørge dig selv: Hvad er det, vi har brug for her og nu? Skal den stilling, der er ledig, erstattes 1:1, eller har jeg en medarbejder i mit team, i min afdeling eller i min virksomhed, som har lyst og mulighed for at udvikle sig inden for nogle af de kompetenceområder, vi leder efter?

”Mange virksomheder har tendens til at definere talenter som dem, der har lederpotentiale. Men talent er overalt, og derfor er der behov for i højere grad at brede talentbegrebet ud, så det tager afsæt i virksomhedens strategiske udfordringer og favner flere grupper i organisationen,” siger Pernille Taarup.

For mange virksomheder er behovet for at tiltrække og fastholde fagspecifikke medarbejdere faktisk mere kritisk end at rekruttere en leder, for ledere kan lettere erstattes, fordi deres kompetencer bygger på en universel bagage. Så i stedet for at søge efter en, du ikke ved, hvem er, når du mangler fagmedarbejdere, så kig bredere på din virksomhed: Hvilke talenter har jeg internt, hvem vil jeg gerne udvikle, og kunne der ligge noget i de opgaver og det ansvar, som jeg er på udkig efter, der kunne udvikle den her medarbejder?

Bøtten skal vendes rundt. Men gør du det, får du langt flere og mere kvalificerede ansøgere.”

Kreativ rekruttering

Får du øje på de skjulte talenter, står du måske tilbage med behov for at besætte en helt anderledes stilling end den, du oprindeligt var i gang med at rekruttere efter. Og når den plads skal fyldes, er det en god idé at droppe traditionelle stillingsopslag som primær rekrutteringskanal. 

”Selv om vi ikke længere leder efter et nyt job i avisen, så skriver virksomhederne ofte stillingsopslagene på samme måde, som hvis de skulle trykkes i Søndags-Berlingeren. Ofte har opslaget også samme indhold som sidste gang, virksomheden søgte kandidater til stillingen. Og stillingen bliver også stadig slået op på en jobportal eller på egen hjemmeside. Men her står der bare 10-0 til den virksomhed, som kan rekruttere på andre og mere kreative måder,” fastslår Pernille Taarup. 

Det kan være via en video på LinkedIn, på Instagram eller Tik Tok. En video, der fortæller om jobbet og virksomheden på én gang og til sidst har et link til selve stillingsbeskrivelsen – frem for at lave en traditionel jobannonce med et link til en video, der ligger på virksomhedens hjemmeside. ”Bøtten skal vendes rundt. Men gør du det, får du langt flere og mere kvalificerede ansøgere,” siger Pernille Taarup. 

En video giver nemlig mulighed for, at kommende medarbejdere kan se deres leder og møde kommende kollegaer. De kan høre, hvorfor dine medarbejdere synes, at din virksomhed er et godt sted at være og se, hvilke rammer de skal arbejde i. ”For specielt de unge er autenticiteten meget vigtigt. De lægger stor vægt på muligheden for at se, hvad det er for ledere, kollegaer og virksomheder, der er ude efter dem,” forklarer Pernille Taarup.

Actioncard

Hold musen over her, og få Pernille Taarups bedste råd til at vinde kampen om talenterne.

Actioncard

1. Spot de interne talenter: Har I en ledig stilling, så find ud af, om den skal erstattes 1:1, eller om I har talenter siddende i jeres organisation, der både kan og vil kunne løse en del af opgaverne.

2. Kreativ rekruttering: I stedet for at lægge stillingsopslag på en jobportal eller jeres hjemmeside, så lav en video på LinkedIn, Instagram eller Tik Tok med et link til selve stillingsbeskrivelsen – det giver ansøgeren et autentisk indtryk af jeres virksomhed.

3. Employee Advocacy: Få jeres nuværende medarbejdere til at hjælpe med at finde de rette kandidater.

4. On- og offboarding: Vil I fastholde jeres talenter, gælder det om både at prioritere en god onboarding- og offboardingproces.

5. Struktureret videndeling: Sørg for at tage snakken med medarbejdere, der forlader jer og saml jeres viden et centralt sted, så I kan bruge den aktivt både i rekrutteringsprocessen og som en del af fastholdelsen af jeres talenter.

Actioncard

Her er Pernille Taarups bedste råd til at vinde kampen om talenterne:

Har I en ledig stilling, så find ud af, om den skal erstattes 1:1, eller om I har talenter siddende i jeres organisation, der både kan og vil kunne løse en del af opgaverne

I stedet for at lægge stillingsopslag på en jobportal eller jeres hjemmeside, så lav en video på LinkedIn, Instagram eller Tik Tok med et link til selve stillingsbeskrivelsen – det giver ansøgeren et autentisk indtryk af jeres virksomhed

Få jeres nuværende medarbejdere til at hjælpe med at finde de rette kandidater

Vil I fastholde jeres talenter, gælder det om både at prioritere en god onboarding- og offboardingproces

Sørg for at tage snakken med medarbejdere, der forlader jer og saml jeres viden et centralt sted, så I kan bruge den aktivt både i rekrutteringsprocessen og som en del af fastholdelsen af jeres talenter

Tryk på employer-brandingen

Som et alternativ til traditionelle jobopslag anbefaler hun desuden at bruge de eksisterende medarbejdere til at hjælpe med at finde de rette kandidater.

”Hvis du beder hver enkelt medarbejder række ud gennem deres netværk og deres netværks næste led, så rammer du et enormt opland og også nogle med samme baggrund og uddannelse,” siger Pernille Taarup, der også anbefaler nøje at overveje, hvilke ord og billeder du bruger i omtalen af din virksomhed, fordi det gælder om at positionere den på en ordentlig måde.

”Skriver du, at du går ind for mangfoldighed, mens du viser et billede af fire hvide lyshårede mænd, er der noget, der ikke spiller. Undersøgelser viser også, at jobopslag med bestemte ord betyder, at nogle ansøgere afholder sig fra at søge. Det kan enten være gennem ubevidste henvisninger til køn i valget af ord, men du kan også skræmme forskellige personlighedstyper væk ved at bruge ord, som de ikke kan identificere sig med. F.eks. tiltrækker ord som måldrevet og resultatorienteret andre typer kandidater end ord som fællesskab og samarbejde,” forklarer hun.

Men i fastholdelse af alle medarbejdere spiller både trivsel og udvikling en væsentlig rolle. Det handler om at have fingeren på pulsen."

Offboarding skal have højere prioritet

Men selv om det måtte lykkes at tiltrække de helt rigtige talenter, så kræver det ofte nye vaner at fastholde dem.

”Fleksibilitet er afgørende for fastholdelse, men under corona har der været så meget fokus på individet, at man har glemt fællesskabet. Og så siger folk op, fordi det bliver for ensomt, hvis man sidder mest derhjemme, eller der ikke er ret mange andre, når man møder op på kontoret,” forklarer Pernille Taarup.

Jo lettere det er at arbejde hybridt, jo større behov er der derfor for at få onboardet nye medarbejdere på en ordentlig måde. Det kan være ved, at du som leder udstikker dage, hvor alle er på kontoret, så kollegaerne møder hinanden. Eller ved at du allerede ved samtalen spørger, hvad kandidaten har brug for, at du stiller til rådighed og bidrager med i den første tid.

”På den måde får nye kandidater en lim i form af kultur og fællesskabsfølelse, som har betydning for fastholdelse. Det er ikke mindst vigtigt ift. unge medarbejder, der vil se, hvad de bidrager til,” siger Pernille Taarup.

Her gælder det om at få givet nogle dem opgaver og ansvar temmelig hurtigt og ikke spise dem af med, at ansvaret nok skal komme, eller at det snakker I om til 1:1-sessionen i næste måned. De vil have et job med mening, autonomi i opgaveløsningen og feedback løbende. Jo før de kan lave noget selvstændigt, hvor de føler de bidrager til noget, jo bedre.

”Men i fastholdelse af alle medarbejdere spiller både trivsel og udvikling en væsentlig rolle. Det handler om at have fingeren på pulsen. Talentet skal ikke passe sine opgaver alene i et hjørne – bare fordi talentet er et talent,” siger Pernille Taarup, der mener, at virksomheder kan lære allermest om onboarding ved at tage offboarding langt mere alvorligt.

”Det er meget få virksomheder, som tager snakken med medarbejdere, der forlader dem. Og det er dumt, for der ligger meget guf og viden i de samtaler, som kan hjælpe med at sikre fastholdelsen af medarbejderne,” siger hun.

Struktureret videndeling

Det kræver dog, at den viden, virksomheden henter ud af samtalen, bliver samlet et centralt sted, så du kan drage fordel af den i rekrutteringsprocessen og dermed forebygge, at dit nyt talent er forsvundet inden for det første år, hvor for mange vælger at sige op.

Få svar på spørgsmål som: Hvad har fungeret? Hvad har ikke fungeret? Hvad har du undret dig over? Hvad har du været irriteret over? Glad for? Hvad kunne få dig til at søge igen? Og hvilken råd ville du give til din leder, når han skal finde en anden til din stilling?

Og brug så svarene fremadrettet til at tilrettelægge en bedre onboarding, medarbejderudvikling og fastholdelse, der løbende tager højde for de udfordringer, du er blevet bekendt med.

”Så kort sagt gælder det om at lære en masse ved offboarding, som kan bruges til at lave en kvalificeret onboarding, der kan holde på talenterne. Og så huske, at de også kan findes andre steder end på jobportaler, og at dine egne medarbejdere er de bedste til at sprede budskabet om din virksomhed,” siger Pernille Taarup.

Tilmeld nyhedsbrev

Få viden og inspiration direkte i indbakken

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og bliv opdateret med ny viden og inspiration til at drive en sund forretning. Lige fra dybdegående ekspertinterviews og virksomhedsportrætter til velskrevne artikler om vores om vores services og faciliteter samt aktuelle tendenser.