Nyt værktøj hjælper ledere med at skabe trivsel i organisationen
Interview med Rikke Bay Haaber, chef for strategisk sundhed i PFA.
Et sundt arbejdsliv på danske arbejdspladser lykkes bedst, når virksomhedernes mål og medarbejdernes trivsel går hånd i hånd. Nyt rammeværktøj hjælper ledere med at sætte ind de rigtige steder.
Virksomheder er afhængige af sunde medarbejdere i balance. Men selv om der bliver brugt milliarder af kroner på at sende ledere på kurser i at spotte stress, holde gode medarbejdersamtaler og opnå psykologisk tryghed, har danskerne mere ondt i arbejdslivet end nogensinde.
– Vi har ofte oplevet, at virksomheder ringer til os og spørger, om vi kan afholde et to timers kursus for deres ledere i psykologisk tryghed. Men et kursus skaber ikke i sig selv psykologisk tryghed. Det kræver, at lederne er nysgerrige og tør se på de ubalancer, der ligger under overfladen i organisationen, siger Rikke Bay Haaber, chef for strategisk sundhed i PFA.
Hendes afdeling rådgiver alle PFAs virksomheds- og organisationskunder om trivsel i arbejdslivet med særligt fokus på forebyggelse. Historisk har rådgivningen fokuseret på de såkaldte KRAMS-faktorer: kost, rygning, alkohol, motion og søvn.
– Men det er faktorer, som arbejdspladsen stort set ikke kan gøre noget ved. Du kan have en sund kantine, men alligevel bliver der tit serveret kage ude i afdelingerne. Og hvordan medarbejderne ryger, drikker, motionerer og sover, kan arbejdsgiveren ikke for alvor påvirke, forklarer Rikke Bay Haaber.
Det nemme skridt er at købe lappeløsninger i form af et generelt foredrag eller dyre konsulentydelser. Men tør lederen kigge indad, rummer det store potentialer for den enkelte virksomhed
Derfor har PFA inden for de senere år valgt i højere grad at fokusere på, hvad der kan gøres for individets trivsel inden for virksomhedens rammer. Det mundede for to år siden ud i projektet ”Det sunde arbejdsliv”. Baseret på forskning, etnografiske studier og en Epinion-undersøgelse med over 2.000 deltagere har danske ledere og medarbejdere givet deres billede af, hvad der skaber et sundt arbejdsliv. Indsigterne har PFA sammen med ReD Associates samlet i et rammeværktøj, der består af de seks elementer, som 99 pct. af de adspurgte HR-ansvarlige, ledere og medarbejdere mener, er det vigtigste fundament for et sundt arbejdsliv.
– Målet er at tage dialogen et skridt tilbage og fokusere på den enkelte virksomheds konkrete udfordringer og dernæst de konkrete løsninger, der gør en forskel. Det nemme skridt er at købe lappeløsninger i form af et generelt foredrag eller andre dyre konsulentydelser, fordi det kan være uoverskueligt, skræmmende eller sårbart at åbne for boksen som leder. Men tør lederen kigge indad, rummer det store potentialer for den enkelte virksomhed, fortæller Rikke Bay Haaber.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og bliv opdateret med ny viden og inspiration til at drive en sund forretning. Lige fra dybdegående ekspertinterviews og virksomhedsportrætter til velskrevne artikler om vores om vores services og faciliteter samt aktuelle tendenser.
Det er også erfaringen hos de virksomheder, som det sidste års tid har brugt rammeværktøjets 6 elementer:
1. Fysisk tilstand
Relaterer sig til de fysiske forhold på arbejdspladsen, (f.eks. kantine og hæve-sænkeborde) samt medarbejdernes personlige fysiske forhold som blandt andet motion, kost og søvn.
2. Organisering af arbejde
Relaterer sig både til de fysiske strukturer for at løse en opgave (f.eks. fleksibilitet og hjemmearbejde), arbejdsmetoder for at løse en opgave (f.eks. arbejdstid og mængde) samt hvordan man organiserer samarbejde (f.eks. samarbejde og medbestemmelse).
3. Vilkår og strukturer
Relaterer sig f.eks. til løn og rolleklarhed, men også til diversitet og karriereveje.
4. Tilhørsforhold
Relaterer sig til oplevelsen af at føle sig værdsat, godt tilpas og gøre en forskel i sit arbejde.
5. Psykisk arbejdsmiljø
Relaterer sig til faktorer som tillid, kommunikationskultur, ledelseskvalitet, relationer til kolleger, rummelighed og inklusion samt støtte og forståelse.
6. Støtte i livssituationer
Relaterer sig til situationer, hvor medarbejderen selv eller den nære omgangskreds er påvirket af større forandringer som brud med en partner, familieforøgelse, børn med trivselsproblemer, egen sygdom eller sygdom i nærmeste familie.
– Tilbagemeldingen er, at rammeværktøjet hjælper med at få et nyt perspektiv på, hvordan virksomheden kan fremme det sunde arbejdsliv og derigennem forbedre performance, tiltrækning, tilknytning og sygefravær. Både når det gælder de fysiske rammer, hvor lækre faciliteter og et inspirerende arbejdsmiljø har en indflydelse på trivslen. Og når det gælder de psykiske aspekter, siger Rikke Bay Haaber.
Mange ledere er gode til at tale performance og synes måske, at eksisterende trivselsværkøjer er for føle-føle. Men her er der nogle konkrete værktøjer.
De seks elementer kan bruges til at begynde en samtale i lederteamet, til 1:1-dialoger og i exit-interviews.
I lederteamet kan det starte en vigtig samtale om, hvad der er vigtigt i teamet. I exit-samtalen kan det afdække, hvorfor en medarbejder reelt forlader organisationen, så lederen har mulighed for bedre at fastholde andre. Og i 1:1-dialogen kan værktøjet bruges som afsæt for en ny type dialog – særligt for de ledere, der har svært ved at snakke om trivsel.
– Mange ledere er gode til at tale performance og synes måske, at eksisterende trivselsværkøjer er for føle-føle. Men her er der nogle konkrete værktøjer, som bl.a. kan afdække de tre vigtigste ting for medarbejderens trivsel. Og det er væsentligt at vide, så du som leder f.eks. ikke prioriterer fleksibilitet højest for medarbejderne, hvis det viser sig, at halvdelen af dem slet ikke lægger vægt på det, forklarer Rikke Bay Haaber.
Hun håber, værktøjet kan være en konkret og god støtte til en differentieret indsats, som kan være med til at skabe et sundere arbejdsliv på flere arbejdspladser i Danmark.
– Der er ikke én løsning, som passer til alle virksomheder. Vi vil gerne være med til at påvirke, at det, virksomhederne gør, reelt har den effekt i organisationen, som den gerne vil opnå. På den måde udvikler lederne en reelt bæredygtig organisation, hvor virksomhedens mål og medarbejdernes trivsel går hånd i hånd, siger hun.
1. Du skal turde finde ud af, hvad der skaber trivsel og mistrivsel lige netop hos jer
Alt for mange ledere sætter initiativer i værk uden at vide, hvilke udfordringer initiativerne skal løse. Derfor må du turde tage snakken om, hvad der betyder noget for medarbejderne ift. trivsel. Hvis medarbejderne ikke har fleksibilitet øverst på dagsordenen, hjælper det ikke at tilbyde 2 hjemmearbejdsdage om ugen. På samme måde får I heller ikke psykologisk tryghed ved at afholde et kursus i psykologisk tryghed. Så find ud af, hvor der er ubalancer, før du sætter noget i gang.
2. Sæt så ind med konkrete initiativer, der gør en forskel i jeres organisation
Hvis du kortlægger, at I er udfordret ift. unge medarbejdere, så skal I kigge på de parametre, jeres unge medarbejdere lægger vægt på som f.eks. fleksibilitet og meningsfuldhed. Ellers har initiativerne ikke den effekt, I gerne vil opnå.
3. Husk det rette mindset undervejs
Trivsel er et bredt begreb. Derfor skabes det bedst, når alle forstår, at det også kan have mange udtryk. Trivsel kan være sund kost i kantinen, men også at klæde ledderne på til at blive bedre til at have nærværende dialoger, hvor de lærer medarbejderne at kende og får at vide, når noget er i ubalance, så det kan favnes i arbejdslivet på en måde, så medarbejderne ikke bliver syge, men arbejdspladsen faktisk bliver et helle i deres proces.
4. Hav fokus på hele paletten
Alle elementer i rammeværktøjet har betydning for medarbejderens trivsel og virksomhedens mulighed for at lykkes. Derfor er det vigtigt både at huske lækre fysiske faciliteter og et inspirerende arbejdsmiljø samt alle de psykiske faktorer.
Interview med Rikke Bay Haaber, chef for strategisk sundhed i PFA.
Interview med Cynthia Koetsier-Beerten, landechef for Cisco Danmark
Interview med Jeanette Varberg, arkæolog og museumsinspektør ved Nationalmuseet
Hos The Union har vi servicerede kontorhuse i København, Aarhus og Odense. Med PFA i ryggen skaber vi sunde rammer, der giver glade medarbejdere og en solid bundlinje. Hos os flytter jeres virksomhed ind på fleksible lejevilkår og deler attraktive fællesfaciliteter (og regningen) med andre virksomheder.
Vi taler løbende med fageksperter om det at drive en sund forretning.
Med et kontor hos The Union får jeres medarbejdere adgang til en række attraktive faciliteter, der støtter op om en effektiv arbejdsdag.